(s)portret

Crossfit en yoga voor senioren: ‘Van lopen met een wandelstok naar sporten met gewichten’

Eerst drie kwartier in de weer met gewichten, dan koffiepauze, en tot slot nog drie kwartier gericht op balans en ontspanning. Deze combinatieles crossfit en yoga voor senioren bedacht Margarette Neep van Stoelyoga Rotterdam, samen met Danny Jansen van Crossfit Coolhaven en Olga Russel van Yoga Coolhaven. Maar hoe zet je dit product in de markt? Daarvoor gingen ze met sportregisseurs Robert en Claudia aan tafel.
Terug

Margarette (Stoelyoga Rotterdam) miste structureel sportaanbod voor senioren in Delfshaven. En dat was precies wat Robert van der Hart, sportregisseur bij Sportbedrijf Rotterdam, ook zag: “Mijn collega Claudia en ik deden onderzoek naar seniorenactiviteiten in dit gebied. Af en toe zijn er activiteiten, maar passend, structureel aanbod mist. Daarom onderzoeken wij waar er kansen liggen en hoe we meer kunnen realiseren. Deze samenwerking past hier dus perfect in.”

Cool in Beweging

Het idee van het team was om de lessen te geven bij Crossfit Coolhaven en Yoga Coolhaven. Ideaal, want deze locaties zitten vrijwel naast elkaar én ze werken al langer samen. Zij geven de combinatie crossfit en yoga namelijk ook al aan hun bestaande leden. Olga vertelt waar de uitdaging zat om deze lessen, Cool in Beweging genaamd, ook voor ouderen aan te bieden: “Het moeilijkste was om de exacte doelgroep te bepalen en deze nieuwe doelgroep te bereiken. Daarvoor gingen we met het Sportbedrijf om de tafel. Ook de prijs van de lessen was een belangrijk punt: we willen graag dat de lessen betaalbaar zijn.”

Advies: prijsbepaling, positionering en promotie

Robert en Claudia gingen aan de slag met het advies en keken daarbij als eerst naar de prijs: “We wilden niet dat het team afhankelijk zou zijn van subsidies, maar dat het een gezond verdienmodel werd. Dit is namelijk de enige manier waarop je een structureel aanbod kunt bieden. Vervolgens was het belangrijk om de exacte doelgroep te bepalen. We wilden mensen bereiken die bij de bepaalde prijs passen én die graag willen bewegen in groepsverband. Bijvoorbeeld om vitaler te worden, of juist om eenzaamheid tegen te gaan. We adviseerden daarom om in te steken op net gepensioneerden. Tot slot namen we het proces onder de loep. Hoe kom je terecht bij Cool in Beweging en hoe zorg je dat de doelgroep zich hieraan wil binden?”

Meteen 12 aanmeldingen voor de eerste proefles

Robert vertelt hoe ze uiteindelijk de vertaalslag naar de promotiemiddelen hebben gemaakt: “Cool in Beweging is helemaal nieuw, dus de acquisitie was koud. Daarom gingen we voor massaspreiding in een klein gebied. We lieten brochures, posters en flyers maken en het team heeft deze in een straal van twee kilometer rondom hun locatie verspreid.” En dat was een succes: voor de eerste proefles waren er meteen twaalf aanmeldingen. “Tijdens de promotie maakten we ook gebruik van intermediairs, zoals huisartsen. En dat werkte goed! Er kwamen mensen naar de les die door de huisarts geadviseerd werden om meer te bewegen. En blijkbaar is het bereik breder dan we in eerste instantie dachten, want we hebben nu zelfs een deelnemer van 80-plus”, aldus Robert.

'En nu zijn ze voor en na de lessen altijd druk met elkaar aan het kletsen'

Testen voor zes weken

Het team besloot eerst een test-pilot op te zetten van zes weken, om te kijken of het concept zou werken. De eerste les was in juni 2022. Lang verhaal kort: tot op de dag van vandaag is de les elke week geweest en is de groep uitgebreid naar vijftien man. Olga vertelt dat juist het sociale aspect voor deze doelgroep erg belangrijk is. Daarom hebben ze hier meteen op ingezet. “Evermore, de koffiespeciaalzaak die in dezelfde straat zit, verzorgde de eerste paar keer een koffie-activiteit na het sporten. Zo kreeg de groep de mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen. En nu zijn ze voor en na de lessen altijd druk met elkaar aan het kletsen. Dat is heel mooi om te zien.”

Lessen afgestemd op senioren

De crossfit- en yogalessen zijn helemaal afgestemd op de doelgroep, zodat iedereen mee kan doen. De crossfitlessen worden bijvoorbeeld gegeven op jaren ’60 muziek en zijn gericht op functional movements: bewegingen die terugkomen in het dagelijks leven. De yogalessen wisselen elke week af: de ene week is er stoelyoga en de andere week Iyengar yoga, dat uitdagender is en zich richt op het verleggen van de grenzen.

‘Ik heb nog nooit zo’n enthousiaste groep mensen gezien’

Danny vertelt dat de groep heel trouw iedere week van de partij is: “Ik heb nog nooit zo’n enthousiaste groep mensen gezien. Ze luisteren heel aandachtig, doen ontzettend hun best en zijn erg dankbaar. Dat maakt het ook voor mij heel leuk! Je merkt dat ze het leuk vinden om met elkaar te sporten en fitter te worden. En ze worden zelfverzekerder van hun eigen kunnen. Zo kwam de oudste deelnemer eerst met een wandelstok naar de les, en die laat hij nu thuis. Dat is ook waarom we dit doen: mensen motiveren gezonder te leven zodat je minder beperkt wordt door je lichaam. Dat is juist voor senioren vaak belangrijk.”

De toekomst: een tweede les

Robert vertelt dat hij supertrots is op dit project. “Je merkt dat niet alleen de senioren enthousiast zijn, maar ook de trainers. We zijn heel blij dat het een gezond model is, zodat de lessen nu vast gegeven worden. We merken zelfs dat de behoefte nog groter is in het gebied. Daarom zijn we weer met elkaar in gesprek om te kijken hoe we een tweede les kunnen opstarten. Ik denk dat ook dit wéér een succes zal zijn!”

Weten wat Sportregie voor jou kan betekenen?

Neem contact op met de sportregisseur uit jouw gebied!