Een totem in het zwembad en een interactief zwembad: dit zijn de winnaars van de Innovatie Challenges

Een totem in het zwembad die je vertelt dat je een bommetje moet maken en een duikplank die de hoogte van je spetters meet. Binnenkort is het werkelijkheid in de zwembaden van Sportbedrijf Rotterdam! Sports + Vitality heeft samen met Sportbedrijf Rotterdam twee Innovatie Challenges opgezet waar bedrijven op konden reageren. De eerste challenge was gericht op interactieve sport- en speltoepassingen voor bestaande zwembaden en de tweede voor nieuwe zwembaden. En daar zijn dus twee hele toffe projecten uitgekomen!
Terug

Sports + Vitality heeft Sportbedrijf Rotterdam begeleid met het uitzetten van de challenges: van de eerste opzet tot aan de scouting en selectie. Er waren maar liefst 30 verschillende inschrijvingen, waarvan 5 internationale. Daar is een top 5 uitgekomen die dinsdag 26 april hun concepten voor de jury pitchte. En de winnende ideeën worden dus daadwerkelijk gerealiseerd!

Challenge 1: interactieve sport- en speltoepassingen voor bestaande zwembaden

Voor de eerste challenge was Sportbedrijf Rotterdam op zoek naar een mobiele toepassing voor hun 8 binnen- en 2 buitenbaden. Het doel? Zwemmen en zwemlessen leuker maken voor kinderen zodat ook de effectiviteit verbetert.

De Zwemtotem

Hét idee dat er met kop en schouders bovenuit stak was het concept van Peerdrops. Zij bedachten de ‘Zwemtotem’. Mark, mede-oprichter van Peerdrops, legt het uit: “Je moet de Zwemtotem zien als een boei die aan de kant ligt of in het water drijft. Wanneer kinderen aan de Zwemtotem draaien, krijgen ze een bepaalde uitdaging. Dat kan zijn ‘maak een bommetje’, maar ook de opdracht om de rugslag goed uit te voeren. Zo kunnen ze spelenderwijs leren. Bij Peerdrops zijn we hier constant mee bezig: we willen kinderen laten zien dat alles leuker is als je het leuker maakt. We geloven namelijk dat ze hierdoor ook sneller leren.”

‘We willen kinderen laten zien dat alles leuker is als je het leuker maakt’

Johannes, ook mede-oprichter, gaat verder: “We waren een beetje onzeker over deze wedstrijd, omdat het ogenschijnlijk best een ‘simpele’ toepassing is, maar in onze ogen wel een effectieve. We zijn heel blij dat dat ook zo gezien werd!”

Voor zwemlessen en zwemplezier

Marijn Eggen, projectmanager van de challenges bij Sportbedrijf Rotterdam, legt uit dat dat exact de reden is waarom Peerdrops heeft gewonnen. “Juíst door de eenvoud van het concept, is het van hoge kwaliteit. De andere bedrijven hadden allemaal een digitale oplossing. Dat is prachtig, maar die producten waren nog volop in ontwikkeling. De Zwemtotem is al helemaal doorontwikkeld, dus die kunnen we snel inzetten. En niet onbelangrijk, het kan ook heel goed gebruikt worden tijdens de zwemlessen. Het doel is om er aan het eind van dit jaar eentje werkbaar in een zwembad te hebben, maar misschien zelfs al op meerdere locaties!”

Challenge 2: interactieve sport- en speltoepassingen voor nieuwe zwembaden

De tweede challenge is íets anders: hier was het Sportbedrijf namelijk op zoek naar toepassingen voor nieuwe zwembaden. In het bijzonder voor het nieuwe zwembad in Overschie dat in 2026 opent. De belangrijkste eis was dat de toepassing geschikt moet zijn voor alle leeftijden en zwemmers moet motiveren.

Aquatic Interactive

Christiaan en Peter zijn het brein achter de winnende toepassing: Aquatic Interactive. Aquatic Interactive is een sport- en spelplatform met het doel om zwemmen interactiever en leuker te maken. Peter legt het uit: “Aquatic Interactive bestaat technisch gezien uit twee delen. Het eerste deel is een ICT-platform en het tweede deel is een hub waarop we alles kunnen aansluiten. Denk hierbij aan verlichting en waterjets. Die hub kun je constant uitbreiden. Hierdoor kun je blijven ontwikkelen en het systeem personaliseren naar de behoeften van het Sportbedrijf.”

Voor de lol én professioneel gebruik

Voor de toekomstige zwembaden van Sportbedrijf Rotterdam, waarvan enkele momenteel in ontwikkeling zijn, zijn Christiaan en Peter al aan de slag gegaan met concrete concepten. Er zal sowieso een groot scherm met een bedieningspaneel aanwezig zijn. Christiaan legt het uit: “Hierdoor zijn verschillende spellen mogelijk, bijvoorbeeld met attributen die het systeem kan uitlezen. Denk aan armbandjes die je baantjes timen of schelpen die kinderen opduiken tijdens een schatzoekspel.”

“Daarnaast hebben we nog twee specials bedacht. De eerste special is een duikplank met camera’s en meetinstrumenten. Zo kun je een replay van je sprong op het scherm bekijken of zien wie de hoogste spetters met een bommetje maakt. De tweede special is een moderne versie van de boeilijnen, namelijk met LED verlichting. Dit kan ingezet worden bij discozwemmen, maar ook bij trainingen. Je kunt bijvoorbeeld je persoonlijk record, of die van een andere zwemmer, met je mee laten bewegen tijdens het zwemmen. Alle opties zijn dus multi-inzetbaar en slechts het begin van wat je kunt ontwikkelen met ons platform’, aldus Christiaan.

Een tijdloos platform

Marijn van het Sportbedrijf vertelt over de keuze van deze winnaars: “Het was een close call, maar de doorslag gaf de flexibiliteit en diversiteit die Aquatic Interactive biedt. De mogelijkheden zijn eindeloos en dat maakt het platform ook tijdloos. De komende jaren zullen we dit concept verder gaan ontwikkelen en testen, zodat we het kunnen uitrollen in bijvoorbeeld het nieuwbouwzwembad in Overschie. Het mooie is dat het concept voor het zwembad van de toekomst is bedoeld, maar dat het ook al in bestaande zwembaden gebruikt kan worden.”

De start van een nieuwe samenwerking

Christiaan en Peter zijn dan ook erg blij met de prijs. Peter: “Natuurlijk hadden we vertrouwen in ons project, maar de andere teams hadden ook goede ideeën. We zien dit als een mooie start van onze samenwerking met elkaar én met het Sportbedrijf. We kunnen niet wachten ons platform verder uit te bouwen met nieuwe toepassingen en misschien wel naar andere locaties.”

Vragen over de challenges?

Onze collega Ben Hoogwerf (marketing & communicatie) kan je verder helpen.