Sportbedrijf en The New Entrepreneur verlengen samenwerking

Rotterdammers in beweging krijgen kan op verschillende manieren. Eén daarvan is het sport- en beweegaanbod aanjagen door aanbieders op weg te helpen in het ondernemerschap. Dat doen we sinds 2019 in de Sportondernemer Academy met verschillende partners, waaronder The New Entrepreneur (TNE). Eind oktober tekenden we voor een langdurige samenwerking met deze stichting met als doel continuïteit, een community opbouwen en, wie weet, zelfs uitbreiden naar andere gemeenten.
Terug

Supermatch

“We hebben een supermatch met stichting The New Entrepreneur,” zegt Robert-Jan Tamis, Productspecialist sportprogrammering bij het Sportbedrijf.

De stichting zet zich in om het ondernemerschap in Nederland te vergroten. Ze helpen kleine, startende zelfstandigen op weg zonder dat ze zich gelijk volledig in het ondernemerschap hoeven te storten. Robert-Jan legt uit waarom dit zo goed past bij het Sportbedrijf: “Wij zien dat veel sportaanbieders beginnen met een uurtje of twee per week lesgeven naast hun baan. De stap naar voltijd ondernemer worden, is groot. Met de Sportondernemer Academy helpen we ze om hun aanbod uit te bouwen tot een volwaardige sportonderneming, stapje voor stapje. Daarom willen we de samenwerking bestendigen in een overeenkomst voor meerdere jaren.”

Peter Filius, bestuurslid van The New Entrepreneur bevestigt dit: “Wij zien dat je de koudwatervrees bij beginnende ondernemers kunt wegnemen met een proefperiode. Hierin ontdekken ze: Is mijn idee haalbaar? Ben ik geschikt voor het ondernemerschap? Hoe zorg ik dat ik hiervan kan rondkomen? Het voordeel van een langere samenwerking vastleggen is dat we bijvoorbeeld een alumninetwerk kunnen opbouwen, oud-deelnemers kunnen koppelen aan nieuwe deelnemers en echt een community voor sportondernemerschap kunnen opzetten. Het creëert continuïteit en daar zijn wij ook heel blij mee.”

Samenwerken om een niche te bereiken

Tijdens de Sportondernemer Academy krijgen startende sportondernemers een stoomcursus ondernemerschap. Hier is het groepsgevoel belangrijk, legt Peter uit: “Tijdens het driedaagse bootcamp leren de deelnemers elkaar goed kennen. Dat je met anderen in hetzelfde schuitje zit, kan je echt over de drempel helpen. Tijdens vijf terugkomdagen praten we over haalbaarheid, marketing, administratie etcetera. En er is intervisie: deelnemers lossen elkaars vragen op en er ontstaat een netwerk. Tijdens inspiratiesessies van andere ondernemers en sporters leren ze veel externen kennen, zoals de directeur van de Rabobank. Wanneer krijg je als beginnend ondernemer nou die kans?”

Robert-Jan: “Wij zijn van de sport, TNE weet hoe ze mensen warm krijgen voor het ondernemerschap. Sommige deelnemers komen erachter dat ondernemer zijn niet bij ze past. Dat is niet erg. Het gaat er bij de Sportondernemer Academy juist om dat je in een veilige omgeving kunt ontdekken of het iets voor je is.
Natuurlijk hopen we dat veel ondernemers verder gaan. De kleine ondernemers starten vaak vanuit hun passie en bereiken daarmee een niche in de markt: stoelfit voor senioren in Feijenoord, crossfit voor kinderen die wat extra aandacht nodig hebben, peutergym voor de allerkleinsten, zwangerschapsgym waarbij er ook aandacht is voor de emotionele kant van zwanger zijn. Grote ketens doen daar minder mee. Maar wij willen dat die doelgroepen óók in beweging komen.”

Oproep om aan te sluiten

Het matchen van vraag en aanbod is de gedachte achter Sportregie, een concept waarmee het Sportbedrijf Rotterdamse sportaanbieders helpt hun doelgroep te bereiken. Deze werkwijze kan natuurlijk ook voor andere gemeenten interessant zijn.

Peter: “Het zou heel mooi zijn als andere gemeenten ook een Sportondernemer Academy zouden starten. Ik nodig ze uit om bij ons aan te kloppen. Ze krijgen dan ook te maken met de Sportregie-gedachte, die best wel uniek is in Nederland. Het is een investering die je als het goed is terugverdient met de verhuur van extra locaties door sportondernemers, maar meer nog met maatschappelijke impact.”