Jakkeren maar! Zo kunnen de allerkleinsten hun energie kwijt

Voor kids van 1,5-6 jaar zijn deze zelfgemaakte stormbaan en speeltuin op de stoep helemaal te gek. Maar ook makkelijke oefeningen worden leuk als je er een koekenpan bij mag gebruiken. Houd je dreumes, peuter of kleuter in beweging en train tegelijk hun behendigheid met deze tips van ons en onze sportaanbieders.
Terug

Maak een speeltuin met stoepkrijt

Geef ze een hinkelpad, springparcours of sprintbaan en je kinderen zijn wel even zoet. Met stoepkrijt teken je makkelijk een speelparadijs voor de deur of in de achtertuin. Ook kun je met krijt goed laten zien hoeveel afstand ze moeten houden tijdens het buitenspelen. Teken een cirkel rond je kind met een straal van anderhalve meter, of laat ze dit zelf doen. Is de cirkel groter of kleiner dan jullie dachten?

— Delano klimt over de stormbaan in de woonkamer

Bouw een stormbaan in de woonkamer

Pak alles wat je kunt bedenken om deze hindernisbaan te bouwen: kussens, krukjes, je matrassen, tafeltjes... Zet daarmee een parcours uit in de kamer dat je kind springend, kruipend en balancerend kan afleggen. Helm op en gaan! Ze gaan hier even helemaal in op en trainen hun behendigheid en coördinatie. Kijk op het filmpje hierboven hoe Delano de stormbaan aflegt.

— Op de fiets in een lege stad

Een oefenrondje fietsen…

Woon je in een buurt waar het normaal druk is? Je kunt de stilte op straat nu goed gebruiken om je kind de basisregels van het verkeer te leren. Pak jullie fietsen en maak samen een ritje.

…of maak een hometrainertje met Aapjeskooi

Deze tip komt van Stichting Aapjeskooi, die leuke gymlessen voor de allerkleinsten geeft waar ze leren springen, rollen en mikken. Nu dat even niet kan, maken ze filmpjes waarmee je kinderen van anderhalf tot zes jaar lekker in beweging houdt. Dit vonden wij de leukste; je maakt een kleine hometrainer door de zijwieltjes van een fiets in een paar schoenen te zetten. Laat je kind lekker trappen en speel zelf ondertussen een spelletje.

Mikken, balanceren en hooghouden met Voetjebal

Voetjebal Rijnmond leert je kind de basics van de balsport. Op hun YouTubekanaal VoetjebalTV vind je filmpjes die je kind kan naspelen. Of doe het samen, zoals bij het filmpje stoppen en gooien voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Ook leuk is de beweegkalender, waarbij je iedere dag een nieuwe oefening doet.

Coole krachtoefeningen voor kinderen tot vijf jaar van Playfit

Krachtoefeningen zijn voor kinderen een goede work-out als ze niet naar buiten kunnen. Hierin kunnen ze even hun energie kwijt en tegelijkertijd sterker worden. Juf Robin van Playfit legt in haar video’s rustig uit hoe je bijvoorbeeld plankt en burpees doet of situps en lunges, en hoe je het jezelf nog iets moeilijker kunt maken met behulp van wc-rollen (maar geen zorgen, het kan ook met iets anders).

Kidssport leert je pannentennis spelen

Kinderen doen hun eerste bewegingservaring op met Kidssport. Leer hoogspringen met een ballon aan het plafond, word behendig met een voetbal door hem in een emmer te schieten en speel tennis tegen de muur met een pan als racket. Deze oefeningen zijn simpel en kun je doen met wat je in je keukenkastje vindt.